Doorgaan naar hoofdcontent

Hoera, ik ben jarig!

                       Voorstellen van het takenbord dat elke week aangepast wordt op maandag.

Het 'zonnetje van de week', mag heel wat taakjes uitvoeren zoals kalenders aanpassen, met de veren controleren of goed opgeruimd werd, ... Het zonnetje mag ook naast juf zitten.

                                      


Maken van verjaardagskroon, deel 1 bestempelen van de vorm met spons en verf.





                                       


Het kindje met taak 'helpen poetsen of vegen',  wast de verf van de tafels.




Na het lang uitkijken naar de komst van Nellie en Cézar, hoort een juf plots geroep om hulp. We gaan vlug naar buiten. Daar zien we Cézar in de vijgenboom en Nellie aan het hekken. Wat doen die daar toch?



Nellie en Cézar vertellen waarom zij te laat op school zijn en waarom ze in de vijgenboom zitten en over het hekken willen kruipen.




Kiezen van prentje om op de kroon te kleven en dit uitprikken (op de lijn prikken).

                                       

Versieren van de punten van de kroon met bolletjes of bloemen.

                                       

Ziezo, nog een reep aan vastmaken en de kronen zijn klaar.


Soms op woensdag: naar de bib: luisteren naar een verhaal dat de juf van de bib voorleest.








Controleren van de afspraken bij het binnenkomen: boekentas legen, boekentas in de mand, jas aan de kapstok. Juf controleert elke dag en hangt het kenteken van de kleuter bij een groen kaartje als de kleuter de afspraak nageleefd heeft. Elke dag hangen meer kentekens bij groen. Bravo!


Het zonnetje van de week controleert of netjes opgeruimd werd: groene veer? Top! Rode veer? Nog niet oké. Het zonnetje duidt iemand aan die mag helpen.


Maken van verjaardagskalender voor aan de muur waarop we kunnen zien wie wanneer jarig is doorheen het jaar. Iedere kleuter schildert een bierviltje in het kleur dat past bij de maand aan de muur.





                                       


                                             Onze verjaardagskalender aan de muur. Een lintje op het kaartje met de naam van de maand, toont in welke maand we nu zijn. Is een kleuter jarig geweest, dan hangt eveneens een lintje aan zijn/haar rondje.

                                                                                                                       

Knippen op een rechte lijn: prentjes vervolgverhaal van Kareltje die een ballon opblaast.









Het zonnetje van de week, legt elke dag het bord van het kringgesprek klaar waarop de kentekens van de kleuters hangen. Ze gooit met de dobbelsteen en telt de stippen bovenop. Dan neemt ze evenveel
kentekens van kleuters die mogen vertellen. Hebben de kleuters verteld, dan verdwijnt hun kenteken in het potje tot iedereen de kans kreeg te vertellen. Wie echt nog iets wil vertellen en dit niet kon, mag tijdens de dag vertellen aan juf of aan  de kindjes tijdens het spel. 


Chronologisch rangschikken van de prentjes die vooraf geknipt werden.







Mag-werk: na de komst van Nellie en Cézar, schilderen met waterverf van prent van Nellie en Cézar met hun boekentas. Veel interesse, wie dit nog niet kon doen, kan dit de komende week nog doen.





Brainstorm rond jarig zijn, juf tekent wat kleuters aanbrengen en vult aan in een ander kleur doorheen het thema.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!

Kerstmis en Nieuwjaar

Mag-werk: vrij kleuren na vertellen over sparren die kerstbomen worden. Ondertussen wordt de spar in klas ook versierd door de kleuters en juf. Maken van nieuwjaarsbrief, individueel bij juf: weg van de slinger volgen met de vinger en vervolgens sterren op de slinger kleven in een patroon goudkleurig- zilverkleurig. Mag-werk: matrix op tablet Na het vertellen van het boek 'De kleine kerstboom', knippen we prentjes van 6 kerstbomen die we vervolgens rangschikken van klein naar groot. Meten en passen van de grootte van de kleuters, we vergelijken en verwoorden verschillende begrippen in verband met de 'grootte'. Begrip 'evenveel' klassikaal oefenen in de zithoek.  Evenveel toepassen op een blad. Kerstboom maken met clicks. Met stokjes en halve wasknijpers maken we pakjes, kerstbomen en sterren. Versieren van kerstboom in deelgroepje. vormen maken met houten plankjes maken van kerstboom op tafel (Juf had vooraf een driehoekvorm met kleefband op tafel gekleefd.) Kla...

Zon, zee, vakantie

 In het laatste thema hadden we het over de zee, het strand, de duinen, water, vakantie, kampjes, op reis,....  We blikten terug op het voorbije schooljaar aan de hand van de blog. De kleuters mochten vertellen wat ze het leukst vonden. Gelukkig vonden de meeste kleuters alles leuk!😊 De kleuters kregen de kans te vertellen over hun plannen tijdens de vakantie. Naast het vertellen over de vele mooie herinneringen, namen we ook uitgebreid afscheid.                                             sorteren: zeedieren                                             schilderen met rol: de zee                                             geleid vouwen van bootje bij j...