Doorgaan naar hoofdcontent

Hoera, ik ben jarig!

                       Voorstellen van het takenbord dat elke week aangepast wordt op maandag.

Het 'zonnetje van de week', mag heel wat taakjes uitvoeren zoals kalenders aanpassen, met de veren controleren of goed opgeruimd werd, ... Het zonnetje mag ook naast juf zitten.

                                      


Maken van verjaardagskroon, deel 1 bestempelen van de vorm met spons en verf.





                                       


Het kindje met taak 'helpen poetsen of vegen',  wast de verf van de tafels.




Na het lang uitkijken naar de komst van Nellie en Cézar, hoort een juf plots geroep om hulp. We gaan vlug naar buiten. Daar zien we Cézar in de vijgenboom en Nellie aan het hekken. Wat doen die daar toch?



Nellie en Cézar vertellen waarom zij te laat op school zijn en waarom ze in de vijgenboom zitten en over het hekken willen kruipen.




Kiezen van prentje om op de kroon te kleven en dit uitprikken (op de lijn prikken).

                                       

Versieren van de punten van de kroon met bolletjes of bloemen.

                                       

Ziezo, nog een reep aan vastmaken en de kronen zijn klaar.


Soms op woensdag: naar de bib: luisteren naar een verhaal dat de juf van de bib voorleest.








Controleren van de afspraken bij het binnenkomen: boekentas legen, boekentas in de mand, jas aan de kapstok. Juf controleert elke dag en hangt het kenteken van de kleuter bij een groen kaartje als de kleuter de afspraak nageleefd heeft. Elke dag hangen meer kentekens bij groen. Bravo!


Het zonnetje van de week controleert of netjes opgeruimd werd: groene veer? Top! Rode veer? Nog niet oké. Het zonnetje duidt iemand aan die mag helpen.


Maken van verjaardagskalender voor aan de muur waarop we kunnen zien wie wanneer jarig is doorheen het jaar. Iedere kleuter schildert een bierviltje in het kleur dat past bij de maand aan de muur.





                                       


                                             Onze verjaardagskalender aan de muur. Een lintje op het kaartje met de naam van de maand, toont in welke maand we nu zijn. Is een kleuter jarig geweest, dan hangt eveneens een lintje aan zijn/haar rondje.

                                                                                                                       

Knippen op een rechte lijn: prentjes vervolgverhaal van Kareltje die een ballon opblaast.









Het zonnetje van de week, legt elke dag het bord van het kringgesprek klaar waarop de kentekens van de kleuters hangen. Ze gooit met de dobbelsteen en telt de stippen bovenop. Dan neemt ze evenveel
kentekens van kleuters die mogen vertellen. Hebben de kleuters verteld, dan verdwijnt hun kenteken in het potje tot iedereen de kans kreeg te vertellen. Wie echt nog iets wil vertellen en dit niet kon, mag tijdens de dag vertellen aan juf of aan  de kindjes tijdens het spel. 


Chronologisch rangschikken van de prentjes die vooraf geknipt werden.







Mag-werk: na de komst van Nellie en Cézar, schilderen met waterverf van prent van Nellie en Cézar met hun boekentas. Veel interesse, wie dit nog niet kon doen, kan dit de komende week nog doen.





Brainstorm rond jarig zijn, juf tekent wat kleuters aanbrengen en vult aan in een ander kleur doorheen het thema.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Met de bus naar het bos 't Bulskampveld

  Ondanks de minder goede weersvoorspellingen, beleefden we toch een fantastische namiddag in het bos en viel het weer best wel mee. Kijk gerust mee naar de foto's ( wel in omgekeerde volgorde op deze post)

Grootouderfeest

 Vandaag waren enkele helden van onze familie op bezoek in school! Wat fijn om al die grootouders te mogen verwelkomen. We hadden vooraf aan de hand van tekeningen in de vorm van een mini-stamboom verteld wie grootouders eigenlijk zijn. Sommigen benoemden hen als oma of opa, maar ook mami of papi, vake of moeke, vava en moemoe, peetje en meetje,.... bleken aanspreektitels voor onze helden! We deden samen een fotozoektocht in de tuin en op de speelplaats met foto's van de kleuters van de klas. Sommigen waren vroeg klaar en konden nog wat kleuren, in een boekje kijken met de grootouders,  spelen in de turnzaal of gingen even een kijkje nemen in de klas. Daarna verzamelden alle grootouders weer op de tribune en dansten de kleuters voor de grootouders op het lied: 'Mooi weer vandaag...'  En of we geluk hadden met het weer! Het zonnetje deed duidelijk deugd! Na een koekje en een drankje gingen we hopelijk allemaal welgezind terug naar huis. Dankjewel grootouders voor jullie ko...

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!