Eerst nog even mag-werkjes van thema 'jarig zijn' afwerken.
Samen in de boekjes van het thema kijken.
In groepjes van 4 geleid schilderen van onszelf: juf verwoordt samen met de kleuters hoe ons lichaam eruit ziet. We beginnen met het hoofd,....
Vooraleer we onszelf schilderen, bekijken we onszelf in de spiegels. Welke ogen, haar, vorm van gezicht hebben we...
Aan de hand van de foto's (of zonder foto), vertellen we wie we zijn. Zo leren we elkaar beter kennen.
We kleuren ons geschilderde zelfportret in.
Knippen en puzzelen: kindje
Met allerlei touwtjes, maken we een kindje. Bij enkele lukt dit al heel goed!
De praatmuur: hierbij kunnen de kleuters allerlei woordjes, die met het thema te maken hebben, beluisteren en proberen zelf te verwoorden.
Na het benoemen van lichaamsdelen waarmee we kunnen ruiken, horen, zien, proeven en voelen, spelen we met allerlei harde en zachtere materialen.
Onze foto's tonen we aan onze klasvriendjes
Bij juf tekenen we om beurten ons zelfportret in het boekje. Deze keer doen we dit zelfstandig, zonder hulp van juf. Bij de meeste kleuters was er nog geen buik te zien.
Schrijfdans met scheerschuim op muziek: gezichtje tekenen
We wijzen de gevraagde lichaamsdelen aan. Dit gebeurt individueel bij de juf.
Mag-werk: tekenen van kindje na demonstratie van juf.
Alle geschilderde zelfportretten werden door juf uitgeknipt en op grote bladen gekleefd. We vertelden dat wij allemaal vrolijke vriendjes zijn en zongen het lied: 'Vrolijke, vrolijke vrie-enden',... We vertelden hoe we elkaar kunnen vrolijk maken. (De 'vrolijke vrienden-posters' zullen tijdens de kermis te zien zijn in het Lokaal. Ga die alvast eens bewonderen in het volgende kermisweekend!)
Samenstellen van kindje met allerlei vormen.
Aangezien het soms moeilijk is om altijd vrolijke vriendjes te zijn, vertelden we het boek 'sorry', waarbij we beseffen dat het niet fijn is als we ruzie maken en we leren sorry zeggen.
Reacties
Een reactie posten