Doorgaan naar hoofdcontent

Dit ben ik

Eerst nog even mag-werkjes van thema 'jarig zijn' afwerken.





Samen in de boekjes van het thema kijken.

In groepjes van 4 geleid schilderen van onszelf: juf verwoordt samen met de kleuters hoe ons lichaam eruit ziet. We beginnen met het hoofd,....











Vooraleer we onszelf schilderen, bekijken we onszelf in de spiegels. Welke ogen, haar, vorm van gezicht hebben we...




Aan de hand van de foto's (of zonder foto), vertellen we wie we zijn. Zo leren we elkaar beter kennen.

We kleuren ons geschilderde zelfportret in.


Knippen en puzzelen: kindje






Met allerlei touwtjes, maken we een kindje. Bij enkele lukt dit al heel goed!






De praatmuur: hierbij kunnen de kleuters allerlei woordjes, die met het thema te maken hebben, beluisteren en proberen zelf te verwoorden.



Na het benoemen van lichaamsdelen waarmee we kunnen ruiken, horen, zien, proeven en voelen, spelen we met allerlei harde en zachtere materialen.


Onze foto's tonen we aan onze klasvriendjes

Bij juf tekenen we om beurten ons zelfportret in het boekje. Deze keer doen we dit zelfstandig, zonder hulp van juf. Bij de meeste kleuters was er nog geen buik te zien.



Schrijfdans met scheerschuim op muziek: gezichtje tekenen












We wijzen de gevraagde lichaamsdelen aan. Dit gebeurt individueel bij de juf.
 



Mag-werk: tekenen van kindje na demonstratie van juf.


Alle geschilderde zelfportretten werden door juf uitgeknipt en op grote bladen gekleefd. We vertelden dat wij allemaal vrolijke vriendjes zijn en zongen het lied: 'Vrolijke, vrolijke vrie-enden',... We vertelden hoe we elkaar kunnen vrolijk maken. (De 'vrolijke vrienden-posters' zullen tijdens de kermis te zien zijn in het Lokaal. Ga die alvast eens bewonderen in het volgende kermisweekend!)





Samenstellen van kindje met allerlei vormen.














Aangezien het soms moeilijk is om altijd vrolijke vriendjes te zijn, vertelden we het boek 'sorry', waarbij we beseffen dat het niet fijn is als we ruzie maken en we leren sorry zeggen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Met de bus naar het bos 't Bulskampveld

  Ondanks de minder goede weersvoorspellingen, beleefden we toch een fantastische namiddag in het bos en viel het weer best wel mee. Kijk gerust mee naar de foto's ( wel in omgekeerde volgorde op deze post)

Grootouderfeest

 Vandaag waren enkele helden van onze familie op bezoek in school! Wat fijn om al die grootouders te mogen verwelkomen. We hadden vooraf aan de hand van tekeningen in de vorm van een mini-stamboom verteld wie grootouders eigenlijk zijn. Sommigen benoemden hen als oma of opa, maar ook mami of papi, vake of moeke, vava en moemoe, peetje en meetje,.... bleken aanspreektitels voor onze helden! We deden samen een fotozoektocht in de tuin en op de speelplaats met foto's van de kleuters van de klas. Sommigen waren vroeg klaar en konden nog wat kleuren, in een boekje kijken met de grootouders,  spelen in de turnzaal of gingen even een kijkje nemen in de klas. Daarna verzamelden alle grootouders weer op de tribune en dansten de kleuters voor de grootouders op het lied: 'Mooi weer vandaag...'  En of we geluk hadden met het weer! Het zonnetje deed duidelijk deugd! Na een koekje en een drankje gingen we hopelijk allemaal welgezind terug naar huis. Dankjewel grootouders voor jullie ko...

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!