Doorgaan naar hoofdcontent

Bouwen, vervolg

 

Demonstratie: tekenen van huis aan de hand van een stappenplan.






Kleuters tekenen individueel een huis aan de hand van het stappenplan.






mag-werk: werken in het bundeltje over bouwen: de kleuters 



Buiten bekijken we aandachtig de metselstructuur en het metselverband, we proberen de muur om te duwen, maar dat lukt niet. In klas proberen we met de bruine bouwblokken een stevige muur te bouwen waarbij we de bakstenen schranken in plaats van te stapelen.














Muur maken met reepjes papier (stenen) met aandacht voor het schranken van de stenen.








Ons bouwwerf in de zandbak heeft veel aantrek, eerst met droog zand, keien, graafmachines, een grote hijskraan, maar ook met nat zand waarbij ze dit als 'mortel' benoemen (we keken op Youtube hoe mortel gemaakt wordt.)










Boeken over dit thema laten ons nog meer ontdekken.







De bouwhoek wordt een timmerhoek waar we mogen timmeren met echt materiaal!

Vrij knutselen van huis nadat we verschillende huizen bekeken (ook paalwoningen): de kleuters kiezen zelf welk huis ze willen en welk kosteloos materiaal ze willen gebruiken. De kleuters doen dit individueel achter de kast zodat andere kleuters zich niet laten leiden door wat hun vriendje maakt en hun eigen creativiteit aanspreken. Sommige kleuters keken toch eens stiekem naar hun vriendinnetje!
Er werden heel wat problemen tijdens het knutselen aangepakt zoals 'hoe geraak je in je paalwoning? Hoe zorg je ervoor dat je paalwoning stabiel staat? We meten, passen en vertellen ondertussen aan juf wat we van plan zijn. 




In de timmerhoek maken sommige kleuters een sleutelplankje voor juf.




Huizen bouwen met speelgoed.










Na gesprek over het leggen van betonnen platen of gewelven, luisteren we of we onder onze klas juf Ilse kunnen horen.


"Kijk, ik maakte de letter 'b' van bouwen! En nu cijfer 6 (met de vouwmeter)".






Verder vrij knutselen



Een lichtjesbaan bouwen.

Afwerken van het huis: deur, vensters,...






'dakpannen' leggen (kleven)

Soms hangt het huisnummer aan het huis: w e zoeken in een oude scheurkalender de cijfers die we willen hebben en kleven die op.



Onze haakjes voor de kettingen van de bouwhoek zijn eraf gevallen, maar gelukkig zorgt de timmerman voor nieuwe haakjes;-)










Iedereen herkent zijn eigen geknutseld huis, wat zijn ze allemaal prachtig met hun eigen creatief verhaal. We bewonderen en zijn trots!




Waarnemen allerlei werkmateriaal: vouwmeter, rolmeter, schroevendraaier, hamer, spijker, vijzen, sleutels,.... en natuurlijk ook een waterpas!






We kijken nauwkeurig of de klasvloer wel 'waterpas' ligt.



We leggen een vloer in de zandbak en gebruiken hierbij het waterpas.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!

Kerstmis en Nieuwjaar

Mag-werk: vrij kleuren na vertellen over sparren die kerstbomen worden. Ondertussen wordt de spar in klas ook versierd door de kleuters en juf. Maken van nieuwjaarsbrief, individueel bij juf: weg van de slinger volgen met de vinger en vervolgens sterren op de slinger kleven in een patroon goudkleurig- zilverkleurig. Mag-werk: matrix op tablet Na het vertellen van het boek 'De kleine kerstboom', knippen we prentjes van 6 kerstbomen die we vervolgens rangschikken van klein naar groot. Meten en passen van de grootte van de kleuters, we vergelijken en verwoorden verschillende begrippen in verband met de 'grootte'. Begrip 'evenveel' klassikaal oefenen in de zithoek.  Evenveel toepassen op een blad. Kerstboom maken met clicks. Met stokjes en halve wasknijpers maken we pakjes, kerstbomen en sterren. Versieren van kerstboom in deelgroepje. vormen maken met houten plankjes maken van kerstboom op tafel (Juf had vooraf een driehoekvorm met kleefband op tafel gekleefd.) Kla...

Zon, zee, vakantie

 In het laatste thema hadden we het over de zee, het strand, de duinen, water, vakantie, kampjes, op reis,....  We blikten terug op het voorbije schooljaar aan de hand van de blog. De kleuters mochten vertellen wat ze het leukst vonden. Gelukkig vonden de meeste kleuters alles leuk!😊 De kleuters kregen de kans te vertellen over hun plannen tijdens de vakantie. Naast het vertellen over de vele mooie herinneringen, namen we ook uitgebreid afscheid.                                             sorteren: zeedieren                                             schilderen met rol: de zee                                             geleid vouwen van bootje bij j...