Doorgaan naar hoofdcontent

Themaloze week

 In deze themaloze week werkten we niet echt rond een thema. Het verhaal van de '3 Wijzen' werd verteld en in deze week werd de klemtoon gelegd op meespelen en iets nieuws uitproberen soms samen met juf. We deden ook allerlei spelletjes waarbij plaats-en rangordebegrippen geoefend werden  (klassikaal en individueel bij juf ) en maakten we ook tijd om de jas te leren dichtdoen.


Mag-werk: kleurplaat 3-koningen


Mag-werk: vrij tekenen na demonstratie: 3-koningen


Tekenen bij juf in ons doorgeefschrift: heel geleid: kindtekening



Op de computer kijken we wat 'sterzingen' betekent.



Klassikaal: spelletjes op plaats-begrippen: de eerste, de laatste, de middelste, de voorlaatste, de 2de, de 4de, de 3de in de rij, vooraan, achteraan, in het midden, wie staat juist voor, wie staat juist na....


Puzzel: knippen, samenstellen en opkleven. (verschillend aantal stukken)




maak hetzelfde met de blokjes


Spelletjes op plaats-en rangordebegrippen bij juf: met popjes

samenwerken en samenspelen met juf: we proberen een lichtgevende lichtjesbaan in elkaar te steken.


Maak na wat op het kaartje staat.

mag-werk: vrij tekenen



Spelletjes op plaats- en rangordebegrippen bij juf: op blad met tekeningen

Klassikaal oefenen van plaatsbegrippen: op, onder, naast, tussen, voor, achter, in












In een klein groepje bij  juf omkringen in een bepaald kleur van het hondje op het hok, in het hok, achter het hok, tussen, ... Hierbij moeten de kleuters heel goed luisteren naar de opdracht en in het gevraagde kleur het hondje omkringen.






Oefenen van plaatsbegrippen, individueel bij juf: op de stoel, onder de tafel, tussen de tafel en de stoel,...





Reacties

Populaire posts van deze blog

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!

Kerstmis en Nieuwjaar

Mag-werk: vrij kleuren na vertellen over sparren die kerstbomen worden. Ondertussen wordt de spar in klas ook versierd door de kleuters en juf. Maken van nieuwjaarsbrief, individueel bij juf: weg van de slinger volgen met de vinger en vervolgens sterren op de slinger kleven in een patroon goudkleurig- zilverkleurig. Mag-werk: matrix op tablet Na het vertellen van het boek 'De kleine kerstboom', knippen we prentjes van 6 kerstbomen die we vervolgens rangschikken van klein naar groot. Meten en passen van de grootte van de kleuters, we vergelijken en verwoorden verschillende begrippen in verband met de 'grootte'. Begrip 'evenveel' klassikaal oefenen in de zithoek.  Evenveel toepassen op een blad. Kerstboom maken met clicks. Met stokjes en halve wasknijpers maken we pakjes, kerstbomen en sterren. Versieren van kerstboom in deelgroepje. vormen maken met houten plankjes maken van kerstboom op tafel (Juf had vooraf een driehoekvorm met kleefband op tafel gekleefd.) Kla...

Zon, zee, vakantie

 In het laatste thema hadden we het over de zee, het strand, de duinen, water, vakantie, kampjes, op reis,....  We blikten terug op het voorbije schooljaar aan de hand van de blog. De kleuters mochten vertellen wat ze het leukst vonden. Gelukkig vonden de meeste kleuters alles leuk!😊 De kleuters kregen de kans te vertellen over hun plannen tijdens de vakantie. Naast het vertellen over de vele mooie herinneringen, namen we ook uitgebreid afscheid.                                             sorteren: zeedieren                                             schilderen met rol: de zee                                             geleid vouwen van bootje bij j...