Doorgaan naar hoofdcontent

Hoera, Sinterklaas is jarig!

 Deze week werkten we vooral rond media met daarbij ook 'programmeren'.

We waren eerst zelf een robot en moesten uitvoeren wat op het programmeerkaartje stond:

begrippen als vooruit (naar voor), achteruit (naar achter), naar links, naar rechts kwamen veel aan bod. Dit was een voorbereiding

op het programmeren van de Beebot (zie verder).




We leerden werken aan een vaste computer waarbij we leerden wat 'een muis' is.
Hierbij viel het op dat het werken met de muis, nog wat moeilijk is. Juf moest dan ook voortdurend bij de kleuter aan de vaste computer helpen. (Enkele kleuters konden dit nog niet doen.)
We speelden spelletjes waarbij we gericht de muis moesten bewegen en leerden ook al een voorwerp met de muis 'slepen' zoals bijvoorbeeld bij het gooien van speelgoed in de schoorsteen (op de computer)


Spelletjes op de Ipad bij het verhaal 'Rikki helpt Sinterklaas'. Dit verliep merkelijk beter doordat ze met de vinger konden vegen in plaats van te werken met een vaste muis.


Mag-werk: schilderen met waterverf

In dit thema was er eveneens aandacht voor rollenspel: verkleden, wuiven naar de Sint en Piet, pakjes rondbrengen, iets schrijven in het grote boek,...



Spel met handpoppen in het kasteel van Sinterklaas

Een pakje maken met de blokjes


Spel op computer: zoek 2 dezelfde mijters (goed kijken, want het waren heel kleine verschillen!) /muis gericht leren bewegen



bouwen met de blokjes: de staf van SInterklaas

Speelgoedjes in de schoorsteen werpen (iets 'slepen' met de muis)

bouwen met blokjes: een lange staf








verkleden en spelen in de boot van Sinterklaas


Boek 'Boer Boris een paard voor Sinterklaas'


Mag-werk: kleuren, knippen en kleven van schoen


                                       





                                       

Memory op de computer


Toen juf binnenkwam vroeg in de morgen: zoveel mooi speelgoed!






En dan: de kleuters komen binnen, wat zijn ze verbaasd dat Sint op donderdag al speelgoed gebracht had!
We spelen volop met het nieuwe speelgoed.




































Op onze aftelkalender hadden we al de hele week afgeteld en eindelijk was het zover: " Vandaag komt Sinterklaas naar school, hé juf?"
Met zijn allen vertrokken we naar de parking en keken vol spanning of we Sinterklaas konden zien.







Aankomst van Sinterklaas en Piet met de tractor van Franky.
Het paard van Sinterklaas was te moe om nog op zijn poten te kunnen staan waardoor Franky voorstelde om Sinterklaas te brengen met zijn tractor.
















Sint en Piet brachten een bezoekje in alle klassen, dus ook bij ons. Wat waren we stoer, niemand leek bang te zijn!













We leren de Beebot programmeren. We willen dat Piet bij Sint geraakt en moeten zelf de weg kiezen die
de robot zal moeten volgen. We leggen eerst de juiste pijltjes (de begrippen vooruit, rechtdoor, naar links draaien, naar rechts draaien,... worden volop geoefend). Dit doen we samen met juf. Daarna lezen we samen met juf de pijltjes en  programmeren de Beebot. Eens alles geprogrammeerd werd, klikken we op de groene knop en zien we of de robot de weg volgt die we programmeerden. 



















Reacties

Populaire posts van deze blog

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!

Kerstmis en Nieuwjaar

Mag-werk: vrij kleuren na vertellen over sparren die kerstbomen worden. Ondertussen wordt de spar in klas ook versierd door de kleuters en juf. Maken van nieuwjaarsbrief, individueel bij juf: weg van de slinger volgen met de vinger en vervolgens sterren op de slinger kleven in een patroon goudkleurig- zilverkleurig. Mag-werk: matrix op tablet Na het vertellen van het boek 'De kleine kerstboom', knippen we prentjes van 6 kerstbomen die we vervolgens rangschikken van klein naar groot. Meten en passen van de grootte van de kleuters, we vergelijken en verwoorden verschillende begrippen in verband met de 'grootte'. Begrip 'evenveel' klassikaal oefenen in de zithoek.  Evenveel toepassen op een blad. Kerstboom maken met clicks. Met stokjes en halve wasknijpers maken we pakjes, kerstbomen en sterren. Versieren van kerstboom in deelgroepje. vormen maken met houten plankjes maken van kerstboom op tafel (Juf had vooraf een driehoekvorm met kleefband op tafel gekleefd.) Kla...

Zon, zee, vakantie

 In het laatste thema hadden we het over de zee, het strand, de duinen, water, vakantie, kampjes, op reis,....  We blikten terug op het voorbije schooljaar aan de hand van de blog. De kleuters mochten vertellen wat ze het leukst vonden. Gelukkig vonden de meeste kleuters alles leuk!😊 De kleuters kregen de kans te vertellen over hun plannen tijdens de vakantie. Naast het vertellen over de vele mooie herinneringen, namen we ook uitgebreid afscheid.                                             sorteren: zeedieren                                             schilderen met rol: de zee                                             geleid vouwen van bootje bij j...