Doorgaan naar hoofdcontent

Bouwen, vervolg

 

Demonstratie: tekenen van huis aan de hand van een stappenplan.






Kleuters tekenen individueel een huis aan de hand van het stappenplan.






mag-werk: werken in het bundeltje over bouwen: de kleuters 



Buiten bekijken we aandachtig de metselstructuur en het metselverband, we proberen de muur om te duwen, maar dat lukt niet. In klas proberen we met de bruine bouwblokken een stevige muur te bouwen waarbij we de bakstenen schranken in plaats van te stapelen.














Muur maken met reepjes papier (stenen) met aandacht voor het schranken van de stenen.








Ons bouwwerf in de zandbak heeft veel aantrek, eerst met droog zand, keien, graafmachines, een grote hijskraan, maar ook met nat zand waarbij ze dit als 'mortel' benoemen (we keken op Youtube hoe mortel gemaakt wordt.)










Boeken over dit thema laten ons nog meer ontdekken.







De bouwhoek wordt een timmerhoek waar we mogen timmeren met echt materiaal!

Vrij knutselen van huis nadat we verschillende huizen bekeken (ook paalwoningen): de kleuters kiezen zelf welk huis ze willen en welk kosteloos materiaal ze willen gebruiken. De kleuters doen dit individueel achter de kast zodat andere kleuters zich niet laten leiden door wat hun vriendje maakt en hun eigen creativiteit aanspreken. Sommige kleuters keken toch eens stiekem naar hun vriendinnetje!
Er werden heel wat problemen tijdens het knutselen aangepakt zoals 'hoe geraak je in je paalwoning? Hoe zorg je ervoor dat je paalwoning stabiel staat? We meten, passen en vertellen ondertussen aan juf wat we van plan zijn. 




In de timmerhoek maken sommige kleuters een sleutelplankje voor juf.




Huizen bouwen met speelgoed.










Na gesprek over het leggen van betonnen platen of gewelven, luisteren we of we onder onze klas juf Ilse kunnen horen.


"Kijk, ik maakte de letter 'b' van bouwen! En nu cijfer 6 (met de vouwmeter)".






Verder vrij knutselen



Een lichtjesbaan bouwen.

Afwerken van het huis: deur, vensters,...






'dakpannen' leggen (kleven)

Soms hangt het huisnummer aan het huis: w e zoeken in een oude scheurkalender de cijfers die we willen hebben en kleven die op.



Onze haakjes voor de kettingen van de bouwhoek zijn eraf gevallen, maar gelukkig zorgt de timmerman voor nieuwe haakjes;-)










Iedereen herkent zijn eigen geknutseld huis, wat zijn ze allemaal prachtig met hun eigen creatief verhaal. We bewonderen en zijn trots!




Waarnemen allerlei werkmateriaal: vouwmeter, rolmeter, schroevendraaier, hamer, spijker, vijzen, sleutels,.... en natuurlijk ook een waterpas!






We kijken nauwkeurig of de klasvloer wel 'waterpas' ligt.



We leggen een vloer in de zandbak en gebruiken hierbij het waterpas.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Met de bus naar het bos 't Bulskampveld

  Ondanks de minder goede weersvoorspellingen, beleefden we toch een fantastische namiddag in het bos en viel het weer best wel mee. Kijk gerust mee naar de foto's ( wel in omgekeerde volgorde op deze post)

Grootouderfeest

 Vandaag waren enkele helden van onze familie op bezoek in school! Wat fijn om al die grootouders te mogen verwelkomen. We hadden vooraf aan de hand van tekeningen in de vorm van een mini-stamboom verteld wie grootouders eigenlijk zijn. Sommigen benoemden hen als oma of opa, maar ook mami of papi, vake of moeke, vava en moemoe, peetje en meetje,.... bleken aanspreektitels voor onze helden! We deden samen een fotozoektocht in de tuin en op de speelplaats met foto's van de kleuters van de klas. Sommigen waren vroeg klaar en konden nog wat kleuren, in een boekje kijken met de grootouders,  spelen in de turnzaal of gingen even een kijkje nemen in de klas. Daarna verzamelden alle grootouders weer op de tribune en dansten de kleuters voor de grootouders op het lied: 'Mooi weer vandaag...'  En of we geluk hadden met het weer! Het zonnetje deed duidelijk deugd! Na een koekje en een drankje gingen we hopelijk allemaal welgezind terug naar huis. Dankjewel grootouders voor jullie ko...

Op schoolreis naar Puyenbroeck.

Wat hadden we geluk met het weer. Ook al regende het hier in onze 'thuisstreek', in Wachtebeke kregen we enkel heel sporadisch een spatje te zien. Pas toen we terug naar de autobus gingen en onze terugreis inzetten,  begon het te regenen! We hebben genoten van het prachtige domein (met de vele bomen, water, eenden, vogels, vooral kauwen die graag ons eten wilden stelen, geitjes, enz...) en toverden samen met Tovenaar Bubbelaar.  We genoten van het rustige treinritje van zo'n 6 kilometer en leefden ons uit op het speelplein. Maar we genoten ook evenveel van het samen leuke dingen doen. Dankjewel aan juf Kristien en juf Katrien die paraat stonden om te helpen met de kleuters van k2. Dankjewel juffen!