Demonstratie: tekenen van huis aan de hand van een stappenplan.
Er werden heel wat problemen tijdens het knutselen aangepakt zoals 'hoe geraak je in je paalwoning? Hoe zorg je ervoor dat je paalwoning stabiel staat? We meten, passen en vertellen ondertussen aan juf wat we van plan zijn.
Na gesprek over het leggen van betonnen platen of gewelven, luisteren we of we onder onze klas juf Ilse kunnen horen.
"Kijk, ik maakte de letter 'b' van bouwen! En nu cijfer 6 (met de vouwmeter)".
Verder vrij knutselen
Afwerken van het huis: deur, vensters,...
'dakpannen' leggen (kleven)
Onze haakjes voor de kettingen van de bouwhoek zijn eraf gevallen, maar gelukkig zorgt de timmerman voor nieuwe haakjes;-)
Iedereen herkent zijn eigen geknutseld huis, wat zijn ze allemaal prachtig met hun eigen creatief verhaal. We bewonderen en zijn trots!
We kijken nauwkeurig of de klasvloer wel 'waterpas' ligt.
We leggen een vloer in de zandbak en gebruiken hierbij het waterpas.
In de timmerhoek maken sommige kleuters een sleutelplankje voor juf.
Huizen bouwen met speelgoed.
Een lichtjesbaan bouwen.
Soms hangt het huisnummer aan het huis: w e zoeken in een oude scheurkalender de cijfers die we willen hebben en kleven die op.
Waarnemen allerlei werkmateriaal: vouwmeter, rolmeter, schroevendraaier, hamer, spijker, vijzen, sleutels,.... en natuurlijk ook een waterpas!
Reacties
Een reactie posten