Deze week werkten we vooral rond media met daarbij ook 'programmeren'.
We waren eerst zelf een robot en moesten uitvoeren wat op het programmeerkaartje stond:
begrippen als vooruit (naar voor), achteruit (naar achter), naar links, naar rechts kwamen veel aan bod. Dit was een voorbereiding
op het programmeren van de Beebot (zie verder).
We leerden werken aan een vaste computer waarbij we leerden wat 'een muis' is.
Hierbij viel het op dat het werken met de muis, nog wat moeilijk is. Juf moest dan ook voortdurend bij de kleuter aan de vaste computer helpen. (Enkele kleuters konden dit nog niet doen.)
We speelden spelletjes waarbij we gericht de muis moesten bewegen en leerden ook al een voorwerp met de muis 'slepen' zoals bijvoorbeeld bij het gooien van speelgoed in de schoorsteen (op de computer)
In dit thema was er eveneens aandacht voor rollenspel: verkleden, wuiven naar de Sint en Piet, pakjes rondbrengen, iets schrijven in het grote boek,...
Memory op de computer
Toen juf binnenkwam vroeg in de morgen: zoveel mooi speelgoed!
En dan: de kleuters komen binnen, wat zijn ze verbaasd dat Sint op donderdag al speelgoed gebracht had!
We spelen volop met het nieuwe speelgoed.
Op onze aftelkalender hadden we al de hele week afgeteld en eindelijk was het zover: " Vandaag komt Sinterklaas naar school, hé juf?"
Met zijn allen vertrokken we naar de parking en keken vol spanning of we Sinterklaas konden zien.
Aankomst van Sinterklaas en Piet met de tractor van Franky.
Het paard van Sinterklaas was te moe om nog op zijn poten te kunnen staan waardoor Franky voorstelde om Sinterklaas te brengen met zijn tractor.
Sint en Piet brachten een bezoekje in alle klassen, dus ook bij ons. Wat waren we stoer, niemand leek bang te zijn!
de robot zal moeten volgen. We leggen eerst de juiste pijltjes (de begrippen vooruit, rechtdoor, naar links draaien, naar rechts draaien,... worden volop geoefend). Dit doen we samen met juf. Daarna lezen we samen met juf de pijltjes en programmeren de Beebot. Eens alles geprogrammeerd werd, klikken we op de groene knop en zien we of de robot de weg volgt die we programmeerden.
Reacties
Een reactie posten